Fever Ray

Hon är tillbaka! Fever Ray (Karin Dreijer) har släppt nytt och det låter fantastiskt!

Jag började lyssna på Fever Ray år 2009 när debutalbumet släpptes. Min morbror har alltid spelat The Knife för mig (som Karin Dreijer hade tillsammans med sin bror Olof Dreijer), så det blev väldigt naturligt att börja lyssna på Karins egna musik när en av mina favorit-bloggare tipsade om hennes nya verk. Bloggaren följde jag i flera år, enda tills hon slutade uppdatera. Hon spelade ofta på samma ställen som mina vänner gjorde, och deltog i samma tävlingar. Hon förstod nog aldrig att jag näst intill var besatt av henne och influerades så himla mycket av henne, hennes musik, hennes bilder, hennes kläder, hennes texter, hennes allt! Jag ser henne ibland här i Göteborg och vi har flera gemensamma vänner, men fortfarande har hon ingen aning om att jag har sett upp till henne så mycket som jag faktiskt gjorde. Det är knepigt det där, men ändå fint. Hur som helst så minns jag väldigt väl när hon länkade videon till ”When I grow up” med Fever Ray på sin blogg. Jag minns precis vart jag var när jag tryckte på play, hur det luktade och vad jag fick för känslor när jag såg den. Jag kan ana samma doft och känslor än idag. It takes me back.

Kommentera

